وبلاگ پاکدلها (تحت نظر سایت پاکدلها)

در این وبلاگ هر آنچه نیاز دارید را به آسانی بیابید

وبلاگ پاکدلها (تحت نظر سایت پاکدلها)

در این وبلاگ هر آنچه نیاز دارید را به آسانی بیابید

پاکدلها ، مرجع نرم افزارهای ویژه اختلالات یادگیری

این وبلاگ تحت نظر و حمایت سایت " پاکدلها "می باشد.

تمرین هایی برای بهبود مهارت های ادراکی- حرکتی درشت

چهارشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۵ ق.ظ

تمرین هایی برای بهبود مهارت های ادراکی- حرکتی درشت

 

فعالیت های راه رفتن
 
1. راه رفتن به جلو، عقب و پهلو 
کودکان به سمت هدف در نظر گرفته شده در یک مسیر مستقیم یا منحنی که بر روی زمین مشخص شده است حرکت می کند. مسیر ممکن است پهن یا باریک باشد، اما مسیر باریک تر، تکلیفی مشکل تر است. مسیری که مستلزم راه رفتن با پنجه پا یا پاشنه پا است در مقایسه با راه رفتن در فضاهای وسیع تر وظیفه ای دشوارتر می باشد. گام برداشتن آهسته در مقایسه با گام برداشتن سریع مشکل تر است. راه رفتن بدون کفش و جوراب دشوارتر از راه رفتن با کشف است. کودکان باید در همان دوره به عقب و پهلو راه بروند.

 

2. حرکات گوناگون

کودکان باید در مسیرهای گوناگون حرکت کنند در حالی که اشیایی را حمل می کنند. اشیایی مثل توپ را داخل یک جعبه در طول مسیر بیندازند یا چشم ها را بر بخش های مختلف اتاق متمرکز کنند و در این حالت حرکت کنند

3. راه رفتن حیوانات
 
کودکان از راه رفتن حیوانات مختلف تقلید می کنند؛ راه رفتن فیل، پریدن خرگوش، راه رفتن خرچنگ، راه رفتن اردک، راه رفتن کرم. 


- راه رفتن فیل: رو به جلو تا کمر خم می شود، بازوهایش را به طرف پایین آویزان می کند، قدم های بزرگی برمی دارد در حالی که سنگینی بدن را از یک سمت به سمت دیگر متمرکز می کند. ( به طور متناوب ) 


- پریدن خرگوش: دست ها را بر روی زمین قرار می دهد، زانوها را خم می کند و پاها را با یک دیگر بین دست ها حرکت می دهد. 
- راه رفتن خرچنگ: به طرف جلو و عقب سینه خیز می رود در حالی که سر بالاست. 


- راه رفتن اردک: دست هایش را بر سر زانوهایش می گذارد در حالی که زانوها را خم کرده است راه می رود. 
- راه رفتن کرم: با دست ها و پاها بر روی زمین، گام های کوچکی برمی دارد، ابتدا با پا و بعد با دست ها

4. سنگ چین- جای پا 

اشیایی را روی زمین برای سنگ چین قرار می دهید، محل پای راست و پای چپ را به وسیله رنگ یا قراردادن حروف « ر » و « چ » مشخص نماید. کودک باید مسیر را از طریق قراردادن پای درست بر روی هر جای پا دنبال کند

5. جعبه بازی 

کودک دو جعبه دارد ( به اندازه جعبه های کفش )، یکی در پشت و دیگری در جلو. کودک داخله جعبه جلویی با هر دو پا، پا می گذارد، جعبه عقبی را به جلو حرکت می دهد و سپس داخل آن پا می گذارد. کودک می تواند با دست هایش جعبه ها را حرکت دهد و از پاها یک در میان استفاده کند. کودک باید به طرف خط پایان حرکت کند

فعالیت های پرتاب کردن و گرفتن 

1. پرتاب کردن 
از کودکان خواسته می شود که اشیایی مثل بادکنک، توپ و غیره را به سوی معلم یا افراد دیگر پرتاب کند. اشیاء در اندازه های مختلف هستند ( می توان از توپ هایی از جنس های مختلف مثل توپ لاستیکی، اسفنجی و نخی استفاده کرد ). 


2. گرفتن 
گرفتن در مقایسه با پرتاب کردن مهارتی دشوارتر است. کودکان می توانند فعالیت گرفتن را با اشیاء بالا به وسیله ی معلم یا کودکان دیگر تمرین کنند. 


3. بازی های توپی 
انواع مختلف بازی های با توپ به رشد و هماهنگی حرکتی کمک می کنند. مثل بازی های غلتاندن توپ، زدن توپ به زمین و گرفتن آن، انداختن توپ به هوا و گرفتن آن، والیبال بازی کردن با بادکنک و پرتاب توپ به طرف دیوار. 


4. بازی های تیوب- لاستیک 
می توان از حلقه های لاستیک برای بازی های غلتاندن و گرفتن استفاده کرد. 
5. توپ پارچه ای 


اگر کودک در پرتاب کردن و گرفتن توپ لاستیکی مشکل داشته باشد می توان از توپ پارچه ای استفاده کرد.

 

 

تمرین هایی برای بهبود مهارت های ادراکی- حرکتی درشت


بیشتر بخوانید  ( روی مطلب مورد نظر بزنید ):

راهبردهای تقویت مهارتهای حرکتی درشت

بهبود مهارتهای حرکتی درشت

ارزیابی و تقویت مهارت های حرکتی درشت

بازی های هدفدار تقویت مهارتهای حرکتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی