نگاهی گذرا بر اختلالات یادگیری
اختلالات یادگیری
تاریخچه:
درسال1962برای اولین بار ساموئل کرک اصطلاح ناتوانی های یادگیری رامطرح نمود.
درایران سال1370 با تاسیس آموزش وپرورش استثنایی در منطقه 4 تهران توسط دکتر تبریزی
اختلال یادگیری چیست؟
قانون عمومی 241-94ایالات متحده آمریکا
ناتوانی های ویژه یادگیری به معنای اختلال در یک یا چند فرایند روانشناختی پایه است که دردرک یا کاربرد زبان گفتاری یا نوشتاری دخالت دارد و ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در شنیدن ، فکر کردن ، صحبت کردن ،خواندن، نوشتن، هجی کردن و یا محاسبات ریاضی شود .مشکلات یادگیری ناشی از معلولیت های بینایی،شنوایی،حرکتی،عقب ماندگی ذهنی،آشفتگی هیجانی ومحرومیت های فرهنگی یا اقتصادی نیستند.
بنابراین مشکلات درسی که ناشی از موارد فوق باشددر طبقه ناتوانی یادگیری خاص قرار نمی گیرند.
ویژگیها ی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری(LD)
1-برخورداری از بهره هوشی طبیعی در حد متوسط و بالاتر.
2-سالم بودن حواس مختلف (بینایی،شنوایی ) درنتیجه مشکل یادگیری آنها بعلت نقصان عملکرد حواس نیست .
3- برخورداری ازامکانات محیطی وآموزشی مناسب .
4- برخورداری ازسلامت هیجانی عاطفی و رفتاری .
5-ضعف در فرایند های روانی پایه :ادراک ،دقت وتمرکز،حافظه،زبان
6- ضعف در یک یا چند ماده درسی نه در همه دروس .(دیر آموزان در همه دروس دچار مشکل دارند)
7-تفاوت زیاد بین توانایی های ذهنی(هوشبهر)وپیشرفت تحصیلی
بین توانایی های بالقوه (مورد انتظار) و توانایی های بالفعل (در حال حاضر ) باتوجه به سن تقویمی وبهره هوشی 6ماه تا 2سال تحصیلی تفاوت وجود دارد.
میزان شیوع : بین1 تا 30 درصد و نسبت دختران بیشتر از پسران.
پیشنهاد میکنیم به موضوعات زیر هم نگاهی بیندازید ⇓
بانک نرم افزار ، کتاب ورق زن ، اپلیکیشن موبایلی ،پرسشنامه و تست های اختلالات یادگیری و بیش فعالی