وبلاگ پاکدلها (تحت نظر سایت پاکدلها)

در این وبلاگ هر آنچه نیاز دارید را به آسانی بیابید

وبلاگ پاکدلها (تحت نظر سایت پاکدلها)

در این وبلاگ هر آنچه نیاز دارید را به آسانی بیابید

پاکدلها ، مرجع نرم افزارهای ویژه اختلالات یادگیری

این وبلاگ تحت نظر و حمایت سایت " پاکدلها "می باشد.

مونته سوری چیست؟

شنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۵۰ ق.ظ


مونته سوری چیست؟

مونته سوری نوعی رویکرد و روش جامع آموزشی با قدمتی بیش از یک قرن است که مبنای کار با کودک را اصول حاکم بر رشد طبیعی و نیازهای فردی هر کودک قرار می دهد. آموزش کودکان به روش مونته سوری در بسیاری از کشورهای جهان متداول است.

خانم “ماریا مونته سوری” نخستین پزشک در ایتالیای قرن نوزدهم بود که با بکارگیری روش ” مشاهدۀ علمی “و پژوهش بر ساختارهای ذهنی – روانی کودکان در فرآیند رشد، رویکردی را پایه ریزی کرد که در آن “ذهن جاذب” کودکان 2.5 تا 6 سال از مناسب ترین محیط برای پرورش و شکوفایی بهره مند شود.

در محیط مونته سوری کودکان با دسترسی به مواد و ابزار کاربردی خاص، نخست از راه حواس و سپس با تفکر ، ویژگی های جهان پیرامون خود را تجربه و کشف می کنند و همزمان با در اختیار داشتن تجهیزات مناسب مهارت های علمی زندگی را تمرین کرده و از زندگی و یادگیری در خانۀ خود لذت میبرند.

دکتر ماریا مونته سوری معتقد است آموزش کودکان بهتر است حتی الامکان از 2.5 سالگی شروع شود و به نیازهای کودکانه و حیاتی آنها در قالب انجام فعالیت هایی که زندگی طبیعی را به کودکان تداعی می کند توجه شود. در کلاس مونته سوری کودکان 2.5 تا 6 ساله در یک کلاس هستند و در کنار هم می آموزند. این امر به هم آموزی آنها کمک می کند و در ضمن کودکان می آموزند چگونه با دوستان بزرگتر و کوچکتر از خود رفتار کنند و روابط اجتماعی آنها را پیشرفت می دهد.

وسایل مونته سوری به گونه ای طراحی شده اند که هر فعالیت روند منطقی و منظمی را دنبال می کند و علاوه بر اینکه هر وسیله مفهومی معین را به کودک می آموزد اهداف غیر مستقیمی را نهفته دارد که پیش نیاز تمرینات پیشرفته تر است. در ضمن در بیشتر وسایل کنترل خطا وجود دارد تا خود کودک در آخر تمرین درست یا نادرست انجام دادن تمرین را بررسی کند.

تمامی وسایل در محیط کلاس مونته سوری در سایز کودک است و کودک قادر به انجام فعالیت هایی است که بزرگترها همانند آنها را انجام میدهند.

محیط کلاس مونته سوری کاملا آرام است و کودکان می آموزند که باید به حقوق دیگران احترام بگذارند. ولی در عین حال هر کودکی می تواند آزادانه در کلاس به تکرار فعالیت مورد علاقه خود که قبلا آنرا آموخته مشغول شود. البته حدود آزادی کودک در کلاس را آموزگار باید معین کند.

نقش آموزگار در این روش آزاد گذاشتن هر کودک در آموختن است. در اصل در این روش آموزگار بیشتر جنبه یک مشاهده گر است تا چه از لحاظ علمی و چه از لحاظ نظری خصوصیات فردی هر کودک را مورد مطالعه قرار دهد و بطور غیر مستقیم او را هدایت کند. به زبان دیگر معلم مونته سوری باید بطور غیر مستقیم آتش و التهاب کودک برای آموختن را دامن زند.

در طول کلاس مونته سوری آموزگار نقش مهمی را بازی میکند. او نباید اصرار کند که کودک تمرینات را تکرار کند یا نباید کاری کند که کودک احساس کند که نمیفهمد یا تمرینات را اشتباه انجام داده. مربی زیاد مشاهده میکند چون فقط زمانی که مربی مشاهده میکند میتواند متوجه نقص های کودک شود و آن زمان است که میتواند او را راهنمایی کند.

اهداف کلی که در تمرینات مونته سوری وجود دارند عبارتند از:

نظم: وجود نظم و رسیدن به این نظم، کودک را به حس آرامش میرساند و باعث میشود بیشتر و سریعتر پیشرفت کند.

هماهنگی: تمرینات باعث هماهنگی حرکات و کنترل ماهیچه های کودک میشود.

تمرکز: کودک برای رسیدن به آرامش احتیاج به تمرکز دارد. این تمرینات تمرکز کودک را برای انجام درست کار بر طبق الگویی که باید انجام دهد بالا میبرد و باعث رسیدن کودک به آرامش میشود.

استقلال: این تمرینات حس استقلال و عدم وابستگی را در کودک گسترش میدهد و از این حس استقلال به حس لذت و رضایت میرسد که موجب تقویت حس اعتماد به نفس در او میشود.

نکته مهمی که در روش مونته سوری باید به آن توجه شود این است که در این روش هر کودک بر اساس توانایی های فردی خود پیشرفت میکند.

فعالیت های آموزشی مونته سوری به پنج گروه تقسیم میشود:

مهارتهای زندگی

مهارتهای حسی

مهارتهای زبان آموزی

مهارتهای ریاضی

مهارتهای فرهنگ و علوم
منبع:ostadsalam.ir

مشاهده و دانلود فایل های تخصصی شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

 

مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۱۵
مهدی شریفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی